Vápník

Vápník patří mezi nejvýznamnější minerální látky, které si tělo nedokáže vytvořit a musí ho přijímat z potravy. Kromě toho, že je hlavní součástí kostí a zubů, hraje důležitou roli při tvorbě enzymů a hormonů, které regulují trávení a metabolismus.

Je nezbytnou součástí nervových vzruchů a svalové kontrakce. Také je podstatný pro krevní srážlivost a hojení ran. Dále se využívá k prevenci, ale i léčbě osteoporózy a úbytku kostní hmoty. Výzkumy také ukázaly, že kalcium snižuje výskyt rakoviny střev. Nedostatečný příjem vápníku může vést k zvýšení rizika únavové zlomeniny, ke svalovým křečem, paradentóze nebo ke vzniku roztroušené sklerózy. Hlavními zdroji vápníku jsou mléko, sýry, jogurty.

Obsažen je ale i v kapustě, špenátu, řeřiše, brokolici, čočce, sardinkách, šprotech, žloutcích, nati petržele, pažitce, obilných klíčcích, mandlích a dalších. Pro zabudování vápníku do kostí tělo také potřebuje mít dostatek vitaminu D, který za normálních okolností vzniká v kůži i po nepřímém slunečním ozáření.

Zdroj: eFIA - etická fitness aliance

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.