Tryptofan

Ze všech osmi esenciálních aminokyselin je Tryptofan tou nejméně obvyklou, představuje asi 1 % z celkového obsahu bílkovin. Po vstřebání ze střev do krevního řečiště se přenáší na periferní místa v těle, kde se zpravidla 90 % využije pro proteinovou syntézu, asi 3 % se konvertují na klíčový neurotransmiter serotonin (5-HT) a zbytek se využije k produkci niacinu.

Jde o esenciální aminokyselinu, která je důležitá pro vývoj a funkci mnoha orgánů v těle. Hraje důležitou roli v metabolismu a výrobě energie. Nezbytná je také pro vznik serotoninu a melatoninu, což jsou dva hormony „dobré nálady“, což by mohli ocenit kulturisti a kondiční sportovci. Nedostatek této aminokyseliny tedy může vést k nepravidelným výkyvům nálady a příležitostně k depresi.

Hormon serotonin také podporuje zdravý spánek, tudíž L-tryptofan, který je jeho prekurzorem, je využíván pro léčbu nespavosti nebo spánkové apnoe (spánková porucha projevující se zástavou dechu). Navíc, čím rychleji se tělo dostane do hlubokého spánku, tím se nepřímo podílí na tvorbě svalové hmoty, a to je pro sportovce žádoucí.

Některé studie také potvrdily vliv tryptofanu na vylučování růstového hormonu právě během hlubokého spánku. Doplňování této aminokyseliny může pomáhat i snižovat váhu a to tím, že po jejím užívání by člověk neměl cítit zvýšenou chuť k jídlu. Obecně bývá také využívána pro zvýšení atletického výkonu, odvykání kouření, skřípání zubů během spánku nebo při poruchách pozornosti s hyperaktivitou (ADHD).

Zdroj: eFIA - etická fitness aliance

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.