Kyselina askorbová (vitamín C)

Člověk je jedním z mála živočichů, kteří si nedokáží kyselinu askorbovou syntetizovat, přestože je pro něj tato látka naprosto nepostradatelná. Jsme tedy závislí na příjmu kyseliny askorbové v potravě.

Vitamin C se řadí mezi významné antioxidanty, vychytává totiž volné radikály. Z ovoce patří mezi důležité zdroje vitaminu C šípky, černý rybíz, kiwi, citrusové plody a jahody, ze zeleniny pak petrželová nať, paprika, brokolice, růžičková kapusta a květák. Podstatným zdrojem vitaminu C jsou také brambory. Obsah vitaminu C v bramborách je přibližně 20 mg/100 g. V potravinách živočišného původu se vitamin C vyskytuje ve vnitřnostech – v játrech a ledvinách v množství 10–40 mg/100g.

Vitamin C přispívá k udržení normální funkce imunitního systému během intenzivního fyzického výkonu a po něm. Přispívá také k normální tvorbě kolagenu pro normální funkci krevních cév, kostí, chrupavek, dásní, kůže a zubů. Vitamín C má pozitivní vliv na energetický metabolismus a činnost nervové soustavy.

Všeobecně uznáván je také významný vliv na psychickou činnost a imunitní systém. Kyselina askorbová se podílí na ochraně buněk před oxidativním stresem a snížení míry únavy a vyčerpání. Napomáhá regeneraci redukované formy vitamínu E a zvyšuje vstřebávání železa. V současné době je velmi diskutovaný prokazatelný terapeutický vliv vitamínu C při léčbě rakovinových onemocnění.

Zdroj: eFIA - etická fitness aliance

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.