Arginin

Arginin je prekurzorem pro syntézu NO (oxid dusnatý), který se vyskytuje v makrofázích a předpokládá se, že zprostředkovává jejich cytotoxické účinky.

Oxid dusnatý se může podílet na mnoha fyziologických procesech jako vasorelaxace, imunitní reakce, přilnutí leukocytů a krevních destiček, neurotransmise. Kraje důležitou roli v mnoha kognitivních funkcích, mezi které patří např. paměť a pozornost, zároveň zlepšuje celkové prokrvení příčně pruhovaného svalstva, ledvin, plic a jater.

Aplikace: sportovní výživa – svalová pumpa, zdravé srdce, kontrola hmotnosti, hojení ran, plodnost, erektilní dysfunkce, snížení cholesterolu, detoxikace, podpora imunity.

Doporučená forma v rámci doplňkové stravy: doporučujeme upřednostnit tzv. fermentovanou formu L-Argininu, před tzv. syntetickou formou, která může obsahovat díky chemickému způsobu produkce zbytky těkavých organických nečistot a nežádoucích (často toxických) R-forem. Naopak L-Arginin pocházející z mikrobiální fermentace patří k nejvyužitelnějším přírodním produktům, garantujícím maximální čistotu a splňující navíc koncept „Green Enviromental Protection“. Z výše zmíněných důvodů je syntetická produkce aminokyselin v mnoha zemích jako je např. Japonsko nebo Korea zakázána. Povolena je naopak např. v USA nebo Číně. Syntetická produkce aminokyselin je až o 50% levnější než přírodní cesta, tedy fermentační technologie.

Zdroj: eFIA - etická fitness aliance

Aminokyselina - Arginin - základní informace

  • aminokyselina, která je nezbytná pro sportovce, kteří chtějí nabrat svalovou hmotu
  • jedna z nejoblíbenějších a nejvíce používaných aminokyselin
  • nejčastěji se používá ve směsi se svým blízkým příbuzným - ornithinem. Ornithin je neesenciální aminokyselina, ale má podobné resp. synergické účinky jako Arginin
  • arginin je znám jako látka která zlepšuje imunitu (stimuluje tvorbu lymfocytů - ochrana proti virům, baktériím a rakovinotvorným látkám)
  • zvyšuje (spolu s ornithinem) hladinu růstového hormonu, zlepšuje léčbu popálenin (tvorba nové tkáně), 
  • ochraňuje játra před toxickými vlivy
  • zlepšuje mužskou plodnost (nikoliv sexuální výkonnost)
  • používá se i u kardiaků 
  • nejvýznamnější je schopnost zvyšovat hladinu růstového hormonu
  • to pak přináší mnoho pozitivního - zlepšení dusíkové bilance a tím nárůst svalové hmoty, lepší využití tuků na energii a tudíž snižování jejich množství, urychlení regenerace atd.
  • negativní působení se týká pouze velmi vysokých dávek, za zmínku stojí snad pouze zvýšení rizika vzniku oparů (pouze u osob, které na opary trpí) To se však nechá vyřešit příjmem další aminokyseliny - lysinu, který tvorbu oparů blokuje.
  • arginin je vhodné používat ve směsích
  • vhodná kombinace (kromě s ornithinem) je také s ornithinem, lysinem a karnitinem
  • Arginin je také výchozí látkou pro tvorbu kreatinu (hlavní zdroj energie pro svaly právě pro výkony časově odpovídající kulturistickým sériím).

Zdroje argininu: 

  • V přirozené stravě je nejvíce argininu obsaženo v kuřecím a krůtím vývaru a v kaviáru
  • Větší množství je ho též v zeleném hrášku, vaječném bílku, burských oříškách a čokoládě
  • Méně je ho pak v obilovinách. 

Dávkování argininu: 

  • denní dávka argininu by raději neměla přesahovat 3 gramy.
  • vhodná je kombinace s ornithinem a případně i lysinem v poměru 2:1 s ornithinem, případně ještě 2:1 s lysinem
  • dávku do 1 gramu je možné (pouze při rýsovacím tréninku) použít i před tréninkem
  • optimální je použití ihned po tréninku a těsně před spaním

aminokyseliny je třeba užívat na lačno nebo s odstupem od jídla.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.